Den er hurtig, økonomisk og spækket med lækre detaljer. Det er et par af de argumenter, der fik Kenn Dyrvig fra Varde til at bestille en elbil hos Varde Biler.
Varde: Det kan måske godt lyde lidt arrogant, hvis man ubeset og uden at prøvekøre underskriver en slutseddel på en bil til 350.000 kroner ...
Men vil man sikre sig en Hyundai Kona Electric, så er det nødvendigt. Hvornår bilen kan leveres, vides endnu ikke, men helt sikkert i løbet af 2019.
Kenn Dyrvig fra Varde glæder sig. Han har bestilt bilen med ekstra udstyr og i en helt særlig turkisblå-metallic.
- Jeg underskrev slutsedlen i december og blev bestemt ikke skuffet, da jeg i januar omsider fik mulighed for at prøvekøre elbilen, der er helt særligt, fordi den ud over at være både smart og hurtig kan køre 450 kilometer på én opladning. Tidligere har denne lange rækkevidde være forbeholdt elbiler i Tesla-klassen til en lille million kroner, fortæller Kenn.

- Der er stor forvirring omkring afgifter på elbiler. Kia Danmark oplyser, at biler op til 400.000 kroner (inklusive moms) er fri for registreringsafgift til og med år 2020. Det blev vedtaget i slutningen af december 2018.
-
Her er hans argumenter i prioriteret rækkefølge:
- Bilen kører godt, og så er den helt vild hurtig i forhold til min nuværende dieselbil. Elbilen går fra 0-100 kilometer i timen på syv sekunder.
- Den er spækket med ekstraudstyr. Super lækre detaljer, noget er den født med, andet har jeg betalt ekstra for. Bilen er delvis selvkørende. Den har mange aktive sikkerhedsdetaljer.
- Elbiler er god økonomi - det er grønt og miljøvenligt. Jeg køber også en Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid til min kone.
- At være blandt de "første", der kører elbil. Det er en livsstil, og jeg vil gerne være på forkant.
Nørderier med kollegaer
Kenn Dyrvig er teknisk ekspert i firmaet Makeen Energi, der arbejder med fyldeanlæg til gasflasker. Hovedsædet ligger i Randers.
- Jeg kører cirka 35.000 kilometer om året. Lige nu har jeg en diesel, en Citroën C4 fra 2015. Det er den, der bliver udskiftet, når jeg får min Kona.
- Før jeg underskrev slutsedlen, har jeg brugt rigtig lang tid på at sætte mig ind i elbiler, og for mig havde Hyundai den bedste bil til prisen. Blandt kolleger taler vi meget om biler. Jeg har to kollegaer, der kører elbiler. Den ene har en Nissan, den anden en Renault, og vi nørder lidt i de tekniske detaljer, indrømmer Kenn Dyrvig, der håber, at Varde Kommune snart vil tage initiativ til at der bliver opstillet flere ladestandere.
-
Hvor langt er du i dine overvejelser om at skifte til elbil. Tag eventuelt nedenstående test fra elbilguiden.dk
Elbilguiden er ny og gratis tjeneste, hvor potentielle bilkøbere får mulighed for at sammenligne kørselsmønster, elbilmodeller, opladningsmuligheder og meget andet. Bag initiativet står energiselskabet E. ON, der vil gøre det nemmere at vælge elbil.
https://www.elbilguiden.dk/?gclid=EAIaIQobChMIqqTryrv03wIVTamaCh3eTwDhEAAYAyAAEgKNC_D_BwE
Ladestander
- I Varde Kommune er der én ladestander - den står på Torvet i Tistrup, men den stander har en alt for lille kapacitet, den er ti timer om at oplade én bil. Vi har behov for lynladere, som den der står ved Bilka. Her tager det en time, så er bilen ladet op, siger Kenn Dyrvig, der undrer sig over, at en grøn kommune som Varde ikke er på forkant med miljørigtige tiltag som el-ladestationer.
- Jeg lader selvfølgelig min bil op herhjemme. På arbejde har vi også en ladestation, så jeg får ingen problemer med rækkevidden til min nye elbil, siger han med et smil og tilføjer, at der faktisk kun er én stor ulempe ved at skifte fra diesel til el.
- Den elbil, jeg har valgt, laves endnu ikke med anhængertræk. Og man kan ikke bo i Vestjylland uden en krog. Heldigvis kan jeg låne en bil med krog, så fremover må vi spænde traileren på den, tilføjer Kenn Dyrvig.