Copy link address
Karina Øhlenschlæger , kao@ugeavisen.dk
Annonce
Del med andre:
Copy link address
-
Tobias Knudsen.- Vi har hørt en masse om det i skolen, og jeg har set film om det. Jeg tænker ikke rigtig over det, før dagen kommer. Så sender jeg en tanke til de soldater og de mennesker, der levede dengang. -
Nikolaj Kaack Schou.- Jeg har ikke tænkt over det før, men vi havde en parade for 9. april, der tænkte jeg over det. Jeg kommer fra området ved Dybbøl Banke, så der foregår også nogle ting, men det er kun på dagen, jeg tænker over det. -
Kim Frost.- Jeg har ikke et følelsesmæssigt forhold til det. Det er mere i en historisk betydning, man har kendskab til det. Jeg ser det mest i et samfundsmæssigt perspektiv i forhold til, hvordan samfundet er i dag. Mine besteforældre har et følelesemæssigt forhold til det. De var børn under befrielsen, og de fortæller om det. -
Mathias Vejen.- Det er noget, man kun ved noget om via skolen og især den ældre del af familien. Som lille var det svært at forstå, men jeg havde set det i Matador og andre ting i tv. Det er en dag, man fejrer, og den ældre del af familien sætter lys i vinduet. Da jeg gik på Frøslevlejrens Efterskole, fejrede vi det også der. -
Malene Snabe.- Jeg tror ikke, jeg har et forhold til det, men jeg har hørt nogle historier om det fra mine forældre og bedsteforældre. De har fortalt, at min oldefar sad fanget i Frøslevlejren og strikkede sokker til tyskerne. Når jeg tænker på befrielsen, er det de små historier, der dukker op i mit hoved. -
Henrik Pedersen.- Jeg synes, det er lidt tankevækkende, og det betyder noget. Min farfar har fortalt historier om 2. Verdenskrig, men det er ikke noget, jeg går rundt og tænker på. Jeg har stor sympati for dem, der har været indvolveret i det.